Legaal online casino Groningen

  1. Hoe Speel Je Eurojackpot: Hij heeft een geval van de meest efficiënte manager van het team sinds Sir Alex Ferguson gepensioneerd, maar dit vertaalt zich niet naar veel meer dan een tweede plaats in de competitie.
  2. Giscorrectie Wanneer Gokken - Spelers uit India kunnen stortingen maken en geld opnemen via enkele van de meest betrouwbare digitale portefeuilles, namelijk Skrill, Neteller, Webmoney en MuchBetter.
  3. White Orchid Online Gokkast Spelen Gratis En Met Geld: Dit betekent dat u toegang hebt tot een God-database met veelgestelde vragen, evenals meerdere opties om contact op te nemen met het klantenserviceteam.

Legaal online casino Rotterdam

Spinspirit Casino Review Nederland
Symbolen worden geactiveerd, vanaf drie stukken.
Online Casino In Italien
OVO Casino beschikt over een grote bibliotheek met games van topontwikkelaars zoals Net Entertainment.
Er is een heleboel andere dingen gaande visueel buiten de belangrijkste pictogrammen op de pay-tafel die bespaart de entertainment waarde op dit slot.

Sommenbingo tot 100

Webmoney Casino Review Nederland
De reden hiervoor is dat ze geen live games bieden, games die om de paar minuten spelen.
Welk Kraslot Meeste Kans
Stortingen kunnen worden gedaan via card, Paysafecard, Mobile pay of PayPal.
21 Dukes Casino No Deposit Bonus

Babbelen met Jos Jansen en Thijs van Leer

Babbelen met Jos Jansen en Thijs van Leer

…. Jos Jansen, dirigent bij Con Amore en Thijs van Leer, musicus en componist. Jos is naast dirigent bij verschillende muziekgezel- schappen, waaronder Con Amore, ook verdienstelijk bastrombonist. Hij speelde in orkesten van naam, zoals de Marinierskapel en het Metropoleorkest.

Thijs van Leer is een van de gasten die meewerken aan het winterconcert van Con Amore op 10 december aanstaande in de sint Leonarduskerk. Het concert van dit jaar zal uit hits van de Top 2000 bestaan.

Wij vinden Thijs van Leer vooral een orgel- en dwarsfluitvirtuoos. Vanaf de jaren zeventig bracht hij met zijn groep Focus vernieuwende muziek waaronder verschillende hits. Daarbij viel Thijs niet alleen op door zijn vaardigheden op het orgel en de dwarsfluit maar ook door zijn stemkunst.

Nadat we het laatste gedeelte van de repetitie in het dorpshuis van Oosterhout mochten meemaken, ontmoeten we Jos en Thijs in de foyer. Daar heerst een gezellige drukte onder de orkestleden die nog uitgebreid de tijd nemen om de repetitie te evalueren, zal ik maar zeggen.

We stellen ons voor en vragen of we elkaar mogen tutoyeren. Ja dat mag u, grapt Thijs van Leer. ‘In Engeland noemen ze me sir maar als jullie Thijs zeggen, is dat ook prima’. Hij oogt als een ouwe rocker met zijn zwartleren outfit, woeste bakkebaarden en vrolijk gekleurde schoenen. Wat heet, Thijs van Leer is een ouwe rocker. Maar met zijn 68 jaren is hij nog niet uitgeblust. Dat hebben we net wel met de repetitie gezien en gehoord. Hij speelt dwarsfluit en toetsen en hij zingt. Deze avond freewheelt hij er op los, deelt complimenten uit aan de orkestleden en neemt in zijn enthousiasme soms volledig de regie over van de dirigent. Jos lacht er gemoedelijk om. De muzikanten van Con Amore zijn ook wel wat gewend want ze passen zich heel soepel aan. Thijs van Leer fluistert Jos later dan ook toe dat hij een mooi orkest heeft. ‘Dat wordt swingen’ glundert hij. ‘Ik heb er zin in’. Jos beaamt het. Hij straalt.

Hoe lang hebben jullie al voor dit concert gerepeteerd Jos?

‘We zijn voor de zomervakantie begonnen. Het is nu een veelzijdig programma met hits uit de top 2000. Dat was veel huiswerk voor de muzikanten. Maar dat zijn ze gewend, ze moeten altijd thuis wel veel oefenen.’

Is het geen gigantische klus om te kiezen uit 2000 hits?

‘We hoeven natuurlijk niet bij nul te beginnen maar in het programma wat we brengen moet er een evenwicht zijn tussen de inbreng van het orkest en inbreng van de solisten. Beiden moeten aandacht krijgen. Daar kies je de stukken op uit. Die moeten dan soms nog bewerkt worden voor orkest. Maar van Yvonne Keeley’s If I had Words bijvoorbeeld spelen wij de originele muziek. Dat is een klassiek stuk, het Maestoso uit de orgelsymfonie nummer drie van Camille Saint-Saens.’

Juist ja.

‘En Macarthur’s Park is een heel bekend stuk maar moeilijk voor een orkest’ benadrukt Jos. Thijs van Leer begint het lied spontaan te zingen. Uit pure nostalgie doen we met hem mee tot onze teksten beginnen te vervagen tot lalala. Grappig momentje.

‘Daarstraks bij het repeteren kreeg ik wel even kippevel’ zegt Thijs richting Jos. ‘Dat ging daar even fantastisch!’ Vervolgens doen ze nog even een tempocheck van een fragment uit het stuk waarna Thijs weer met een anekdote komt: ‘We waren een keer samen met Richard Harris, de zanger van Macarthur’s Park, in de bar van een hotel. Hij was zó dronken dat ie nauwelijks meer kon praten. Maar toen we begonnen te zingen, bleek hij nog een prachtige tweede stem te hebben. Zingen kon hij altijd.’

Is dit de enige keer dat je met Con Amore repeteert, Thijs?

‘Ja maar ik moet thuis nog wel op de teksten studeren hoor! En op de dag van het concert hebben we ‘s middags nog de generale repetitie, toch? Heb ik de setlist al?’ Als het goed is wel, schrikt Jos. Hij vult nog even aan dat de solisten Jordi Repkes en Renske de Boer vanaf nu op vrijdag mee repeteren. Thijs zit inmiddels op de praatstoel wat tot gevolg heeft dat de anekdotes uit zijn mouw rollen en de ene na de andere bekende musicus de revue passeert. Maar omdat we geen roddelblad zijn, beperken we ons tot zijn eigen muzikale wereld. Thijs doceert: ‘In de zestig en zeventiger jaren werd veel vernieuwende muziek gemaakt. We waren ontwaakt na de oorlog. Iedereen was creatief en schreef zijn eigen muziek. Wij waren bezield. Onze nummers werden vaak gecoverd. In Nederland was House of the King onze eerste hit. Ook Sylvia en natuurlijk Hocus Pocus. En weet je’, doceert hij, ‘veel van de moderne thema’s komen uit de klassieke muziek. Maar of iets wel of geen hit wordt, bepalen de dj’s. Die zijn de baas.’ De voorbeelden rollen weer over tafel waarna hij besluit: ‘En de witte scheet van paal is ook gewoon gejat van Bach hoor.’ Huh? ‘A wider shade of pale van Procol Harum, weet je wel…’ O ja, mooi schuifelnummer van lang geleden.

Wat doe je tegenwoordig zoal, Thijs? (het klinkt alsof we elkaar na jaren weer tegenkomen maar dat komt zeker door de gezelllig rommelige sfeer. Want we kennen elkaar niet en we zijn best onder de indruk.)

‘Ik ben nog altijd met muziek bezig. Ik kan niks anders hè? Ja, kriptogrammetjes oplossen… Ik heb elf kinderen en die zitten allemaal in de kunsten. Ik heb ze niet gedwongen hoor, dat doen ze uit vrije wil maar dat houd me ook wel bezig. Ik doe verder veel soloconcerten, studiowerk en dit soort dingen, gastoptredens. Een amateurorkest is ook veel leuker dan profs. Die zijn om vijf voor vijf al buiten. Amateurs hebben nog liefde voor de muziek. Ze heten niet voor niks AMAteurs. Amour, liefde weet je wel. Momenteel werk ik ook met Guus Tangelder. Hij leidt een bigband maar hij heeft ook een jeugdband. Dat swingt jongen! En met Focus zijn we veel in het buitenland. We spelen bijna niet in Nederland. Hier komt geen publiek meer. Ze blijven liever voor de tv hangen. We gaan veel naar Duitsland.’

Wordt je het niet beu om steeds maar weer Hocus Pocus te moeten spelen?

‘Ben je mal. Nee hoor, daar ben ik juist trots op! Dan had ik het maar niet moeten schrijven! En het is nog steeds een actueel nummer. Het thema wordt ook gebruikt voor de Nikereclame. Al meer dan 130miljoen keer bekeken. Niet te geloven!’ Dan is bij jou de boks niet kapot, zeggen ze hier. ‘Nou, al mijn geld gaat in mijn kinderen zitten’ lacht Thijs.

 

Hoe zit het met jou, Jos? Wat houdt jou zoal bezig buiten Con Amore?

‘Ik werk ook graag met amateurs. Ik dirigeer een paar orkesten en vanaf januari ga ik veertig keer Brel en Brass doen.’

Leg uit Jos.

‘Samen met de Vlaamse zangeres Micheline van Hautem ga ik in het hele land een theatertour doen met chansons van Brel. Elke keer met verschillende orkesten. Op 18 december kom ik daarmee bij Podium Witteman aan tafel.’

Dat noteren we dan als laatste want dat willen we zeker zien en horen, net zoals het winterconcert.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven